Da li je pornografija u književnosti prihvatljiva u današnjem društvu punom prikrivenog puritanizma? Da li je pornografija alegorija sredine u kojoj živimo – društva skandala i spektakla? Valjda više ne postoji nijedan medij koji nema manje skrivenu ili otkriveniju pornografsku reklamu ili poruku.
Ovim pitanjima bila je posvećena debata inspirisana „Šamaranjem“, debi romanom gosta Krokodilove Kuće za pisce, dramaturga i pisca iz Crne Gore Stefana Boškovića, a koja je protekle nedelje održana u beogradskoj galeriji „Štab“.
“Danas ne postoji nijedan medij koji nema manje skrivenu ili otkriveniju pornografsku reklamu ili poruku. S druge strane, u Crnoj Gori, pa i u regionu, provokativno je kad se taj sadržaj nađe u književnosti i umetnosti. Film je doživeo prihvatljivost kad je upliv pornografskog u umetnosti u pitanju, ali sa književnošću smo neodređeni – može li se uopšte književnost time baviti i doživljava li se onda kao ozbiljna literatura ili ne?”, pita se Stefan Bošković.
Spisateljica Mirjana Đurđević, autorka romana „Čuvari svetinje“, kaže da je za nju pornografija „slika, slika u pokretu ili pisani tekst sa samo jednom namerom – da izazove seksualno uzbuđenje kod konzumenta“.
“Sve ono dalje, nadgradnja, to više nije pornografija, to može biti lošija ili bolja umetnost. Gola pornografija je za mene dosadna”, objašnjava Đurđevićka.
Razvoj tehnologije, smatra Bošković, porno-industrija je jedva dočekala.
“Porno-filmovi su nekada imali nameru da čoveku razigraju maštu, a danas je mašta ugušena u količini. U slučaju Henrija Milera, na primer, mislim da bi ga malo ljudi čitalo da nije imao toliki upliv seksa u svojim delima. Ali seks je u svetskoj književnosti poslednje decenije postao univerzalna i velika tema da pomalo i zamara”, dodaje Bošković.
Čega se plaše?
“Stefanov roman je dobio drugu nagradu na konkursu „Pobjede“, lista koji su osnovali crnogorski komunisti, iako je bio superiorniji u odnosu na konkurenciju. Ali nisu smeli da mu daju prvu nagradu iz malograđanskog straha ili ukusa”, ističe Đurišić.
(Blic)